Allmänna Villkor
Allmänt
Följande köpevillkor är anpassade för internetförsäljning på www.lesdeux.se (hädanefter ”webbshoppen” eller ”hemsidan”) till privatkonsumenter över 18 år (hädanefter ”kunden”, ”du”, ”din”, ”ditt”). Hemsidan erbjuds och drivs av:
LES DEUX HQ
Raffinaderivej 10
Building J
2300 Köpenhamn
Denmark
CVR-nummer: DK-33506465
Våra allmänna villkor utgör hela avtalet mellan parterna. Vi kan ändra våra allmänna villkor utan förvarning. Eventuella ändringar gäller för alla beställningar som görs efter ändringar har företagits i våra allmänna villkor på vår hemsida.
Genom att göra en beställning på hemsidan eller acceptera leverans av en av våra produkter accepterar du våra allmänna villkor. Köp på hemsidan kan göras av privatpersoner över 18 år med adress i Sverige.
Kontaktuppgifter kundtjänst:
Telefon: +45 78 745 335
E-mail: customercare@lesdeux.com
Beställning
En beställning görs enkelt och säkert på vår hemsida och slutförs i sista steget i kassan (betalning). Kort efter genomförd beställning mottager du en orderbekräftelse via e-post, det är ett kvitto på ditt köp. När du har mottagit din orderbekräftelse är köpeavtalet bindande för båda parter.
Vänligen observera att vi behandlar din beställning kort efter genomfört köp. Önskar du att avbryta ditt köp eller göra ändringar i din beställning ska du utan dröjsmål kontakta vår kundservice. Vi genomför inga direkta byten. Önskar du att byta en vara är du välkommen att skicka den i retur till oss och sedan göra en ny beställning.
Betalning
Alla priser på hemsidan visas i SEK inklusive moms på 25%. Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma och redovisas alltid i kassan innan beställningen slutförs. Hos oss betalar du enkelt och tryggt med Visa, MasterCard, Maestro Card, Klarna, Apple Pay, Pay Pal, Swish eller Google Pay. Du debiteras först när beställningen lämnar lagret.
Klarna Fakturabetalning
Med fakturabetalning får du hem dina varor innan du betalar och behöver aldrig ge ut din kortinformation.
Vid betalning med faktura är betalningstiden 14 dagar från den dag då varorna skickas från oss. För att kunna betala med faktura kräver vår betalningspartner ditt personnummer för att göra en kreditbedömning samt att din beställning skickas till din folkbokföringsadress.
Här kan du läsa Klarnas villkor till fakturabetalningar.
Det tillkommer ingen fakturaavgift om du väljer att betala med Klarna Faktura. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift och en dröjsmålsränta efter Klarnas regler och standardavgifter. Om betalning efter detta fortfarande inte sker överlämnas ärendet för inkassohantering och extra kostnader kan tillkomma.
Klarna Delbetalning
Du har även möjlighet för att välja Klarna delbetalning och Klarna Konto. Precis som när du köper med vanlig faktura får du varorna innan du betalar. Du kan välja att dela din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Klarna Konto delar upp dina fakturor så du endast mottar en faktura varje månad, där alla Klarnafakturor du handlat för den senaste månaden är samlade. Här kan du läsa Klarnas delbetalningsvillkor och här kan du läsa Klarna Konto-villkor.
Kortbetalning
Hos Les Deux kan du betala med betal- och kreditkort utställda i Sverige. Kortbetalningar görs krypterat genom vår betalningspartner Shopify Payments som är auktoriserade med 3D Secure certifiering. Du debiteras när din beställning skickas från vårt lager.
Vi tar emot följande kort:
-VISA
-VISA Electron
-MasterCard
-Maestro
Direktbetalning via Internetbank
Vi erbjuder säker direktbetalning via Internetbank där du automatiskt skickas vidare till din Internetbank där du loggar in som vanligt och godkänner transaktionen. Pengarnas dras från ditt konto omedelbart när du godkänner betalningen.
Med följande banker kan du betala via Internetbank:
-Swedbank
-Nordea
-Handelsbanken
-SEB
PayPal
PayPal (kortbetalning och PayPal konto)
Betala snabbare och säkrare genom att använda PayPal.
Genom att betala med PayPal kan du antingen använda ditt existerande PayPal-konto eller gå vidare utan att sedan tidigare ha ett konto och betala via ett betal- eller kreditkort. För mer information gå till www.paypal.se.
Förbehåll
Les Deux tar i förbehåll för att kunna häva avtalet utan att kunna krävas på kompensation, om kunden har handlat i ond tro, på grund av felaktigheter på www.lesdeux.se som kunden känt till eller borde ha insett var felaktigt. Detta inkluderar felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet.
Om det uppgår skillnader i uppgifter mellan www.lesdeux.se och andra publikationer har de uppgifter som uppges här på www.lesdeux.se företräde.
Leverans
Din beställning levereras med UPS eller BudBee till närmsta utlämningsställe eller till din adress inom 2-4 arbetsdagar. Beställningar gjorda under helger och helgdagar skickas som regel nästkommande vardag. När din order skickas från vårt lager får du ett e-postmeddelande som innehåller spårningsinformation. Lägg till information om det är speciella villkor vid
Fraktkostnad
En fraktavgift på 49–149 SEK inklusive moms tillkommer på alla beställningar (under 1500 SEK) beroende på vald leveransmetod. På beställningar över 999 SEK är det fri frakt med UPS samt Budbee Home.
Budbee Box: 49 SEK
Budbee Home: 79 SEK
UPS Economy Access point: 79SEK
UPS Economy Home: 89SEK
UPS Express: 139 SEK
Med försändelser skickade med Budbee & UPS kan du välja hur, när och var försändelsen skall levereras.
Ej mottagen vara
Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta kundservice via e-post på customercare@lesdeux.com eller per telefon +45 78 745 335. Vi kommer att undersöka ärendet så snabbt som möjligt och om det har hänt ett fel så skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och frakten för en ny vara betalas inte av kunden i detta sammanhang.
Leveransförsening
Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utom Les Deux kontroll kan inte Les Deux anses som ansvariga för det och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte speciellt avtalats mellan parterna eller som en bestämmelse från tvingande lag.
Transportskada- och risk
Les Deux ansvarar för din beställning tills du fysiskt har mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt utan onödig försening kontakta kundservice via e-post på customercare@lesdeux.se eller per telefon +45 78 745 335. Likaså är det du som kund som ansvarar för paketet och produkterna i tillfälle av att du skickar varor i retur. Vi rekommenderar därför att du väljer ett fraktsätt som kan spåras.
Ångerrätt och returer
Ångerrätt Du har som privatkund alltid 30 dagars ångerrätt från den dag då du mottar dina varor. Ångerrätten ger dig rätt till att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar produkten och gör den olämplig för vidare försäljning. Du får undersöka varan i samma utsträckning som anses rimligt att göra i en fysisk butik.
Om du önskar att använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning. Du kan välja att använda denna standardblankett vid ångrat köp eller att meddela oss via e-mail. Efter du har meddelat oss att du vill ångra köpet, ska du inom 30 dagar skicka produkten i retur.
(lag 2005:59, Lagen om distanshandel och avtal utanför affärslokal.)
Retur
Du ska fylla i en retursedel och bifoga denna när du skickar returen. Du kan antingen använda denna standardblankett vid ångrat köp eller den retursedel du fick med i ditt paket. Vi rekommenderar att du använder den retursedel som följde med i paketet när du mottog din order.
Du ansvarar för att produkten kommer fram till Les Deux i bra skick. Du måste därför emballera produkten på ett sätt som säkerställer att produkten inte skadas i transporten. Vi rekommenderar att du skickar varan i sitt originalemballage.
Om du använder en returfraktsedel som tillhandahålls av Les Deux, så ansvarar du för att produkten returneras till Les Deux i bra skick, alltså att emballaget som användes vid returfrakten är försvarligt. Övrigt ansvar för fraktrisk (till exempel borttappat paket) pålägges Les Deux. Om du inte använder en returfraktsedel som Les Deux tillhandahållit, utan ett annat returfraktalternativ, så ligger det fullständiga ansvaret för att försändelsen når fram till Les Deux på dig som kund och bekostas själv av dig.
Varan skall vara oanvänd och utan skador och all originalförpackning, inklusive prislappar, etiketter och klistermärken skall vara intakta.
Byte
Les Deux erbjuder inte byten. Om önskat en annan storlek eller produkt behöver en ny beställning att läggas via hemsidan.
Returadress:
Les Deux ApS
- Louis-Hansens All 14
3060 Espergaerde
Danmark
Värdeminskningsavdrag
Om varorna du returnerar är i försämrat skick som gör de osäljbara kan Les Deux göra avdrag eller vägra att återbetala, beroende på skadans omfång, som avgörs i varje fall.
Varan skall vara oanvänd och utan skador och all originalförpackning, inklusive prislappar, etiketter och klistermärken skall vara intakta.
Återbetalning
Vi kommer att återbetala det belopp du betalt för varorna utan onödig försening efter att vi har mottagit och behandlat din retur, dock senast efter 14 dagar från det att du har meddelat att du vill göra ångerrätten gällande, förutsatt att vi har mottagit produkten eller bevis att produkten har skickats till oss.
Återbetalningen sker endast för produkternas värde och inte för eventuella avgifter för till exempel frakt eller faktura. Vi tar ut en returhanteringsavgift på 99 kr när du returnerar en vara.
Återbetalning sker alltid till samma betalningssätt som användes vid beställning.
Reklamation
Reklamationsrätt
Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum du mottagit din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungsfel, transportskador och för produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Les Deux eller som på annat sätt uppvisar fel.
Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det at du mottog varan, är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetald för den summa du betalat för varan.
Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet har upptäckts. 2 månader efter felet upptäcks anses alltid som skälig tid för anmälan.
Önskar du att reklamera en produkt ber vi dig kontakta vår kundservice med ordernummer samt bilder på defekten innan du skickar din produkt i retur till oss. Av kundservice kommer du få vidare instruktioner för hur processen för reklamation ska gå vidare.
Du kan också registrera din reklamation här.
Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden
E-post: customercare@lesdeux.com
Telefon: +45 78 745 335
Du ska som kund naturligtvis inte betala eventuell returfrakt eller frakten för en ny ersättande produkt när det gäller en reklamation som godkänts av Les Deux.
Returadress vid reklamationer:
Lex Deux ApS
- Louis-Hansens All 14
3060 Espergaerde
Danmark
Force Majeure
Les Deux har rätt att inte uppfylla sina skyldigheter i detta avtal i händelse av omständigheter som är utanför Les Deux:s kontroll eller som vi inte kunnat förutse eller övervinna. Detta gäller bl.a. myndigheters åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, krig eller krigsfara, blockad, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse av större omfattning.
Övrigt
Immaterialrätt, logotyper och varumärken
Samtliga material som publiceras på hemsidan, detta inkluderar logotyper, programvara, varumärken, text och bild är skyddat enligt immaterialrätten. Det innebär att inget material får kopieras, användas eller överföras till tredje part utan tillåtelse från innehavaren av rättigheterna. Eventuella överträdelser beivras.
Färgåtergivning på produktbilder
Vi kan inte garantera att färgåtergivningen överensstämmer med produkters fysiska färger, då färgåtergivningen beror på olika skärmars inställningar.
Tvist
Tvist mellan Les Deux och kunder prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas av Allmänna reklamationsnämnden kommer Les Deux att följa nämndens beslut. Om du vill upprätta ett ärende kan du kontakta ARN på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Du kan också upprätta ett ärende via EU-kommissionens online portal för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Ångerblankett
Denna blankett kan användas när konsumenten vill ångra ett avtal, enligt reglerna i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Konsumenten har även möjlighet att ångra sig på annat sätt än med blanketten men rekommenderas alltid att spara underlag som visar att han eller hon har ångrat sig.
Information om näringsidkare
Namn
Les Deux ApS
Adress
AA. Louis-Hansens All 14, 3060 Espergaerde, Danmark
E-post
customercare@lesdeux.com
Information om konsument
Namn
Namn 2 (om ni är fler som gjort köpet)
Adress
Telefonnummer (*)
E-post (*)
Jag/Vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) frånträder mitt/vårt (*) köpeavtal avseende följande varor (*) / tjänster(*)
Beställdes (datum) (*)
Mottogs (datum) (*)
Ort
Datum
Underskrift (gäller endast pappersblankett)
Underskrift 2 (om ni är fler som gjort köpet)
(*) Stryk det som inte gäller.